|
1. ZGODOVINSKI IN
RODOSLOVNI (GENEALOŠKI) VIRI
Primarni vir za
sestavljanje rodovnika Korošakovih so bile predvsem ohranjene cerkvene
knjige (matrikule) rojstev (krstov), porok in mrtvih, ki so se nahajale
v Arhivu Slovenije (sedaj v arhivu mariborske škofije), v župnijskih in
matičnih uradih. Tako sem podrobno pregledal matrikule iz župnij Sv.
Jurij ob Ščavnici (dvakrat), Male Nedelje, Sv. Antona v Slovenskih
goricah (Cerkvenjaka), Križevcev pri Ljutomeru, Ljutomera, Desternika in
Majšperka. Pregledal sem tudi zanimive in zelo koristne Dušne zapisnike
(Status Animarum), ki predstavljajo interni župnikov seznam vernikov po
družinah in vaseh, z domačimi imeni (vulgus nomen) in obrobnimi
pripombami (nezakonski otroci, plačevanje cerkvene zbirce in podobno).
Iz župnijske kronike Sv. Jurija ob Ščavnici sem izpisal nekatere
zanimive podatke. Poleg tega sem v Arhivu Slovenije pregledal stare
zemljiške knjige in mape - t.i. franciscejske protokole, ki zelo
natančno prikazujejo lastniško posest in pravice od 1823. do 1880. leta.
Cerkvene matrikule
je predpisal tridentinski koncil (1545-1563), pri nas pa so jih začeli
voditi šele po letu 1600. Za genezo Korošakove rodovine so mi služile
predvsem matrikule župnije Sv. Jurija ob Ščavnici, ki so jih uvajali
postopno: najprej 1683 krstno knjigo, 1721 mrliško in šele 1762 poročno
knjigo. Začetni zapisi so pisani v latinščini (latinici) in zelo
razločno, potem pa v nemščini (gotici) in so včasih komaj berljivi.
Prvi rodovnik
Korošakovih z naslovom Naš rodovnik je sestavil in napisal 1980 moj
stric Anton Korošak iz Vidma 2 pri Sv. Juriju ob Ščavnici, ki je obsegal
vse družinske prednike do 1800, tudi po ženski liniji (Roškarjev in
Cafov rod). Uvod se je glasil takole:
"Po pripovedovanju
moje starejše sestre so davni predniki Korošakovih živeli na Koroškem, o
čemer priča tudi rodbinsko ime. Od tam so se preselili na Štajersko.
Njihovo prvo znano bivališče je bilo v Župetincih, v fari Sv. Antona v
Slovenskih goricah. Iz Župetincev se je eden od Korošakovih oženil v
Kraljevce, kjer je še danes ta rod in se pri hiši po domače pravi
Štihovi. Od tu se je eden naših prednikov oženil v Berkovce, ki še danes
ima domače ime Domajnkovi..."
Korošakovi iz
grabonoško-grlavske veje pa so mi poslali podatke iz knjige Korenine -
Priimki na Murskem polju 1669-1900, Pomurska založba, 1987, svojega
rojaka in publicista Juša Makovca. Nekaj novejših podatkov sem pridobil
s pisnim anketiranjem.
Jurjevški župnik
Franc Štuhec je Jožefu Korošaku iz Kraljevcev pravil, da je njihov rod v
Kraljevcih že 400 let! Zato sem rodovnik začel sestavljati z domnevo, da
imajo vsi Korošakovi korene v vasi Kraljevci ali pa v Župetincih.
Potrebno je bilo pregledati prav vse cerkvene matrikule in vse druge
pisne vire, obiskal pa sem tudi vse okoliške župnije. Po dveletnem
raziskovanju sem uspel dokazati, da prav vsi Korošakovi izvirajo iz
Kraljevcev...
Za določitev
prvotnega izvora Korošakovih, torej, ali so domorodci ali pa so prišli
od drugod, pa moramo poleg genealoških obravnavati tudi zgodovinske
vire. Ker so bile cerkvene ustanove (škofije, samostani, župnišča) v teh
časih edino mesto s pisnimi dokumenti in knjigami, predstavljajo
dragocen vir za določanje izvora posameznih rodovin.
|
2. KRAJI IN VASI V
ŽUPNIJI SVETI JURIJ OB ŠČAVNICI SKOZI ZGODOVINO
Zgodovina Prlekije
je bila zelo burna. Največ podatkov o tem najdemo v knjigi Frana
Kovačiča, Slovenska Štajerska in Prekmurje, Zgodovinski opis, Ljubljana,
1926.
Od Radgone do Ptuja
je preko Vidma z župnijsko cerkvijo Sv. Jurija vodila stara rimska
cesta, po kateri so se premikale razne vojske in številne trgovske
karavane. Predvsem pa vinski trgovci, saj so na Stari gori našli
kamnine s fosilnim odtisom lista vinske trte še iz predrimske dobe, pa
je tako zelo verjetno, da je bila Prlekija že od nekdaj dežela dobrega
vina. Okrog 840.leta je bila tod država slovanskih knezov Pribina in
Koclja, v kateri sta krščansko vero v domačem jeziku širila brata Ciril
in Metod, doma iz Makedonije.
Rimskokatoliška
cerkev je ustanavljala fare ali župnije kot temeljne ozemeljske enote.
Vikariati so predstavljali podružnično cerkev neke fare. Župniki so bili
podrejeni škofom, ki so večkrat opravljali t.i. vizitacijo oziroma
nadzor nad delom duhovščine.
Župnija v Radgoni
je bila ustanovljena 1182 in v začetku jo je vodil župnik Marvard. Imela
je naslednje podružnične cerkvice: Sv. Jurij ob Ščavnici, Sv. Križ,
Ljutomer, Sv. Benedikt, Apače in Kapela (v 13. stol.). Torej je cerkvica
Sv. Jurija zelo stara in je bila v začetku lesena. Romansko cerkev so
sezidali 1336, z ladjo in zvonikom pa povečali 1446. leta. Prvi zvon je
imel letnico 1505. Vikariat je od 13. stoletja, župnija Sv. Jurija ob
Ščavnici (Sant Georgen a/d Staintz) pa je bila formalno ustanovljena
1546. Večkrat se napačno omenja, da je bila župnija ustanovljena že
1329, kar se pa nanaša na kraj in vikariat Sv. Jurij v Slovenskih
goricah (Gorigendorf, Sand Gorgen, Sand Jorgen in Püheln), ki je spadal
pod župnijo Sv. Lenart v Slovenskih goricah.
Vikariat Sv. Jurij
ob Ščavnici je v 12. stoletju pripadal šentpavelskemu samostanu na
Koroškem. Župnija pa je od 1787 pripadala solnograški in sekovski
škofiji. Namreč, salzburška škofija je imela posest do Ščavnice, od 15.
stoletja pa je ostala le zemljiška posest v Radomerju in Radoslavcih ter
desetina od žita in vina z malimi služnostmi v župniji Sv. Jurija ob
Ščavnici /Salzburger Urkundenbuch, III, 534 (1242), gradivo V, 787). V
župnijskem uradu se še hrani t.i. desetinski register za obdobje
1767-1829. Leta 1859 pa je župnija Sv. Jurija ob Ščavnici prišla pod
lavantinsko oziroma mariborsko škofijo.
Od 896. do 955.leta
so po Prlekiji pustošili Ogri, potem pa tudi Turki (1475 - 1640) in
Kruci (1683 – 1685 in 1703 - 1710). Domačine so pobili ali pa odpeljali
v suženstvo, njihovo borno imetje pa izropali in požgali. Ljudje so se
reševali z begom v gozdove ali v sosednje kraje. Leta 1348 je močan
potres porušil mesto Maribor in dodobra potresel tudi Prlekijo. Seveda
pa ljudem niso prizanašale niti kobilice (1542) niti kuga (1609-1683).
Zaradi težkih davčnih bremen in krutega ravnanja domače posvetne in
cerkvene gosposke, so se podložni tlačani češče upirali. Prvi kmečki
upori so se začeli že 1503, potem 1515 in največji 1572, ki je prerasel
v splošen upor za staro pravdo pod vodstvom Matije Gubca. Tlačani so
bežali tudi pred maščevalno gosposko, saj so bile kazni hujše kot
turško suženjstvo.
Mesta so bila
utrjena in še kar dobro zavarovana. Posvetna gosposka je imela dobro
utrjene gradove na skoraj nedostopnih mestih, cerkvena pa dobro
zavarovane samostane in cerkve.Tudi v jurjevški fari so bili gradovi in
graščaki. Tako se že 1280. leta omenja nad sedanjim Kocjanom grad
Wildenhag - Fridricus Wildenhager 4 hubas in Capell, v Murščaku oziroma
t.i. Atilovem gradu pa se 1218 omenja vitez Ulrick in Gundaker. Tlačani
so bili v začetku prepuščeni sami sebi, sčasoma pa so jih gospodarji
tudi posredno branili, saj so živeli od njihove tlake. Vsaka naselbina -
vas je s cerkvijo predstavljala trdnjavo v malem, strelski dvor ali
obrambni stolp, v katerega so se tlačani-verniki zatekali pred
podivjanimi Turki, Kruci in drugimi tolpami. Tako so vsaj skušali
ubraniti svoja življenja. Niso pa mogli preprečiti ostale škode.
Po otokarskem
urbarju iz leta 1265-1267 je znano, da so npr. Spodnji Kraljevci šteli
10 hiš - kmetij. Kraj se je takrat imenoval Chunegescroge, Chunegestroge,
Chünigstrog, Künigstrag, Kunigstrog, König. Osnova nemškega imena
(kralj) je ohranjena. To poudarjam zaradi tega, ker se je ime kraja
ohranilo vse do današnjih dni, pa čeprav v cerkveni kroniki zasledimo
zapis, da je šlo za hrvaško naselbino. Namreč, zaradi obrambe pred
ogrskimi in turškimi vpadi je nadvojvoda Ferdinand I po letu 1522 na
obronkih Slovenskih goric organiziral verigo številčno močnih in dobro
utrjenih strelskih dvorcev od Ljutomera do Radgone (Galušak, Blaguš,
Kraljevci, Grabonoš, Čakova in drugi). Pretežno so jih zasedli
hrvaško-srbski in bosanski begunci in uskoški borci, ki pa so opravljali
samo vojaško-obrambno službo. Seveda so se sčasoma asmimilirali in
pomešali z domačim slovanskim prebivalstvom, o čemer še danes pričajo
tudi številni priimki (Trstenjak, Antonič, Hanžekovič, Markovič in
podobni). Nedvomno pa je, da niso prevladali! V jurjevški župnijski
kroniki je za prej navedene vasi napisano, da gre za hrvaške naselbine
(od 1522 dalje. Družini Korošakovih v Kraljevcih štev. 19 so po domače
rekli Hrvatovi, ker se je eden od njihovih prednikov oženil z Antoničevo.
To pa seveda še ne pomeni, da so bili Korošakovi hrvaškega porekla.
Iz splošne vojaške
zgodovine srednjega veka vemo, da so v 15. in 16. stoletju
kmetje-tlačani na vsakih pet ali deset hiš (družinskih skupnosti) morali
dajati po enega vojaka-pešca, ob splošni nevarnosti pa so morali vsi
možje prijeti za gorjače ali sulice. Župnije so v tistih časih
predstavljale tudi nekakšna naborna področja, ki so vodila dokaj točne
sezname vojakov. Nekaj takšnih seznamov je tudi ohranjenih (priimkov še
ni bilo, zato so bila napisana samo imena vojakov in v kateri vasi so
bili doma). Znano je tudi, da so imeli naborniki takoj po nedeljski maši
razne vojaške vaje spretnosti, predvsem pa metanje kopja (sulic) v cilj!
Poleg tega so morali skrbeti za utrjevanje strelskih dvorcev, cerkvenih
obrambnih stolpov in gradov, za stražarsko in izvidniško službo, pa tudi
za preskrbovanje vojakov z živežem. Kaj vse so morali tlačani dajati
posvetni ali cerkveni gosposki je vidno iz desetinskega registra v
jurjevškem župnijske arhivu ali pa iz seznama za "zbirco" (žito, sir,
vino, predivo), ki se nahaja v župnijskem uradu Sv. Antona.
Ljudje so živeli v
rodovnih skupnostih po zaselkih, v vaseh pa je bilo verjetno več takšnih
skupnosti. Več zaselkov in vasi so že v zgodnji fevdalni dobi združevali
v župe ali županije, na čelu katerih je bil župan. Iz t.i. Otokarjevih
urbarjev zvemo za imena vasi in število hiš (kmetij, družin). Še bolj so
natančne navedbe v Gueltschaetzungsbuchu (hrani se v graškem deželnem
arhivu) oziroma v t.i. imenski knjigi, ki predstavlja popis vseh kmetij
na Štajerskem iz leta 1445, ko so pobirali turški davek. Ker so se
nekatera imena vasi tudi spreminjala, bom navedel njihova imena in
letnice prve omembe in sprememb. Seveda je potrebno najprej omeniti
nekaj večjih okoliških mest, in sicer:
-
Maribor -
Marchburg se prvič omenja kot branišče od 1147, grad je bil sezidan
1164, mesto od 1189, močan potres 1348 porušil mesto, 1496 so izgnali
vse Jude (Marpurg je judovsko rodbinsko ime!), huda kuga 1679-1682
razredčila prebivalstvo,
-
Radgona -
Rakelsburg, Radkersburg (avstrijska) se prvič omenja 1182 kot
pražupnija, ima mestne pravice od 13.stoletja, napadi Madžarov v 12.
in 13. stoletju, potem pa v 15. in 16. stoletju še Turki in nazadnje
Kruci, grad v G.Radgoni so sezidali v 11. stoletju radgonski gospodje,
pražupnija od 1182, župnik Merkvard, pokrivala celotno štajersko marko
in bodoče župnije Sv.Jurij ob Ščavnici, Sv. Križ, Ljutomer, Sv.
Benedikt, Apače in Kapelo (od 13.stoletja); Radgona je bila
najmočnejša luteranska postojanka (1599 je škof Brenner ukazal izgnati
vse luterane, če se niso vrnili v katoliško vero, sodnik je bil Luka
Lelič);
-
Ljutomer -
Luetenberg, Luttenberg se prvič omenja 1242;
-
Ptuj - Petovia,
Pethau se omenja kot rimsko mesto;
V jurjevški fari
bom omenil vse vasi po letnici omembe vse do 1500. leta, in sicer:
-
Brezje -
Pirchdorf (1265, 10 kmetij);
-
Žihlava -
Zwetoynsdorf (1265), Sichelaw (1436 in 1445, 12 kmetij), Sichlaw
(1500);
-
Grabonoš -
Grabanischen (1265), Grabenusch (1445, 10 kmetij), Grabonusch (1500);
-
Kraljevci -
Chunegescroge, Chunegestroge, Chünigstrog, Künigstrag, Kunigstrog,
König (1265, 10 kmetij, od 1522 hrvaška naselbina kot Spodnji
Kraljevci), Kunigstrogerperg, Kralowtzen (1445, 16 kmetij kot Zgornji
Kraljevci), Krolovtzi, Kralofftzen, Kralovci;
-
Grabšinci -
Grabatintzen (1265, 12 kmetih, strelski dvorec, plemič Nemešnjak,);
-
Grlava - Gerle
(1265, 10 kmetij), Girlaw, Girlawesdorf;
-
Boreci - Boretz
(1265, 10 kmetij, strelski dvorec);
-
Stara vas -
Altendorf (1265
-
Stara nova vas -
Alteneudorf (1445, 22 kmetij, obrambni stolp);
-
Grabitschinczen,
Grabatsnitz, Grawischendorf;
-
Radoslavci -
Radozlausdorf (1265, 18 kmetij), Radislacz (1433), Radischlauczen
(1445, 19 kmetij), Radislawczen (1478), Radislafzen (1500);
-
Bučečovci -
Wultschinsdorf (1265), Woltschitzoftzen (1500);
-
Stanetinci -
Stanetintzen (1265, 8 kmetij, 1445 pa 11 kmetij)
-
Trbegovci -
Terbegowtzen (1265, 12 kmetij, 1445 pa 15 kmetij);
-
Čakova - Schagow
(1280);
-
Galušak -
Kallussen (1280), strelski dvorec (1300);
-
Jamna - Jansdorf
(1307), Jam (1445), Jasendorf (1498);
-
Sovjak - Sabyach
(1356), Zobyach in S.Jorgen phar (1430), Sowiach (1443), Klein und
Gross Sobiachperg (1500);
-
Dragotinci -
Traga Tintzen (1357), Dragotinzen (1445);
-
Grabonoški vrh -
Grabonoschenperg (1500);
-
Slaptinci -
Släbatinczen (1382), Slawatinzen (1500);
-
Selišči -
Celitschen (1412), Zelitsch, Zelosch;
-
Župetinci -
Suppatincz (1428), Suppotinczen (1443), Supatintzen (1500);
-
Bolehnečice -
Galaseyczn (1430), Walehneczen (1445, 19 kmetij), Walehnetzen (1500);
-
Blaguš - Lagusch
(1443), Wlagusch (1445), Plagusch (1500);
-
Biserjane -
Wesserian (1445, 10 kmetij in 1500);
-
Berkovci -
Werkawczen (1445, 19 kmetij), Perkhautzen (1500);
-
Cerkvenjak (Sv.
Anton) - rimska cesta, cerkvica 1299, Czogendorf bei Sand Anthoni
(1460), Kirchperg (1491); sedanja cerkev sezidana 1546, vikariat od
1598, župnija od 1630, v župnijskem uradu je Status Animarum
1842-1850, zapisnik zbirce 1829 in ženitveni zapisnik 1813-1881;
-
Andrejci - (1265,
12 kmetij, strelski dvorec);
-
Čagona - (1445, 3
kmetije);
-
Spodnja Čagona -
(1445 - 7 kmetij)
-
Gaberc -
Gabersperg (1500);
-
Precetinci -
Pecetinczen (1445, 10 kmetij);
-
Mala Nedelja -
Maestorf (1441)
-
Kutinci -
Khuttendorf (1445, 7 kmetij), Khuttenperg
-
Kupentinci -
Gupetinczen;
-
Spodnji Ivanjci,
Ivanjci - Ybanczerperg, Ybenczen;
-
Okoslavci -
Walkoslawtzen (1443, iznad vasi je bil grad grofov Leslie), Warkuslecz;
-
Korošec -
Karassecz, Karner, Koroschitz;
-
Ščavnica -
Czeynitz, Staentz, Staeuz, Stäncz, Stecz, Steücz;
-
Haloze - Kalhss,
Kalos;
-
Desternik -
kapela Sv.Urbanu, zaščitniku viničarjev, postavljena že 1100, cerkev
Sv.Urbanu zidana 1505-1515, vikariat od 1618, župnija od 1670;
-
Korošak -
Coroschkiperg (1451), cerkev Sv.Bolfenka zidana 1649, pod katastrsko
občino Sv. Bolfenk so spadale vasi: Budina, Jelovec, Korošak, Plate,
Sv. Bolfenk in Završje;
-
Videm - Widem,
Vidma (okrog 1680) so imenovali okolico cerkvice, kot kraj se omenja v
krstni knjigi od 1680 in ob uvedbi hišnih številk (1770), tudi na
tajni topografski karti avstroogrske vojske, ki je nastala v obdobju
1749-1780 je omenjen kraj Vidma, ob znaku cerkvice pa je zapis "Phar
St.Georg".
Zanimivo je tudi
primerjati, kako so na omenjeni vojaški karti zapisali okoliške kraje.
Zato navajam nekaj primerov:
-
Videm - Vidma (ob
znaku cerkice Phar St. Georg)
-
Jamna - Janendorf
-
Blaguš - Blagesch
-
Kraljevci -
Königsdorf oder Kralieva
-
Grabonoš -
Kronoschendorf (Kravanosh)
-
Okoslavci -
Okoslavze
-
Sovjak - Klein
Sobiak, Gros Sobiak
-
Galušak -
Goloschek
-
Gaberc -
Gabertsch
-
Žihlava -
Sicherdorf
-
Berkovci -
Berkovze
-
Bolehnečici -
Bolehnezez
-
Slaptinci -
Slabotinez
-
Selišče -
Selistie
-
Radoslavci -
Radosavtevicz
-
Precetinci -
Beczetineze
-
Cerkvenjak -
Kircheberg (ob znaku cerkvice Phar S.Anton)
Zaradi primerjave
priimkov (slovenski, nemški, hrvaški in srbski) sem za obdobje 1750-1780
iz rojstne knjige izpisal:
VIDEM |
KRALJEVCI |
|
-
Antonitsch
Anton
-
Antonitsch
Josef
-
Fras Mathias
(por. Maria Koroschak)
-
Hois Andreas
Holz Vitus
-
KoroschakThomas,
Mathias, Peter in Simon
-
Koschar Mathias
-
Kurbus Vitus
-
Kotzman Anton
-
Kotzmut Anton
-
Lubetz Colman
-
Petritscj
Andreas
-
Slana Simon
-
Slekowetz Simon
-
Strainschak
Philipus
-
Schuhatz
Andreas
-
Schianetz
Schtefan
-
Trsteniak
Joanes
-
Topolnik
Georgius
|
Cerkvenim reformam
so sledile upravne in šolske. Od 1770 so izvršili natančen popis vseh
krajev in določili hišne številke. Tako so oblasti dejansko ustanovile
naborne okraje (več vasi) zaradi nemotenega rekrutiranja vojakov. V
vsaki župniji so tudi ustanovili šolo. Ob župniji in šoli so nastale še
trgovine in gostilne. Nekateri kraji so se zaradi ugodne lege ali pa
prometnih povezav razvili v trge in mesta. Potem so uvedli še sodno in
davčno oblast - okraje. Okrog 1823 pa so bile uvedene še katastrske
občine. Leta 1850 so uvedli občine, ki so se ohranile vse do 1934.leta.
Po franciscejskem (jožefinskem)
katastru 1824 (in pripisu 1879) sta bili ustanovljeni dve katastrski
občini, in sicer Janndorf (Jamna, Jamla) in Wlaguschen (Blaguš).
Katastrska občina je hkrati predstavljala naborno števno območje za
naborni okraj (kreis). V Vidmu so 1823 zapisani naslednji posestniki po
hišnih številkah, in sicer:
-
Pharrhof (1824)
in Sv. Juri Fara (1879)
-
Kreft Jakob
(1824) in Kreft Jozefa (1879)
-
Krombergar Mihael
(1824) in Schianez Josefa (1879)
-
Tschernell Franz
(1824) in Stelzer Anton (1879)
-
Kreft Jakob
(1824) in Kreft Teresa (1879)
-
Stelzar Mathias
(1824) in Stelzer Anton (1879)
-
Schantel Valentin
(1824) in Hraschevez Teresa (1879)
-
Hrastovez Jakob
(1824) in Hraschovez Ana (1879)
-
Schunko Josef
(1824) in Lovrez Anton (1879)
-
Verschitsch Josef (1824) in Munda Anton (1879)
-
Fras Thomas
(1824) in Fras Ivan (1879)
-
Kotzmuth Josef
(1824)
-
Tribull Josef
(1824) in Vaupotitsch Franz (1879)
-
Kreft Jakob
(1824) in Kreft Ana (1879)
-
Volkschule (1824,
ustanovljena 1780!)
-
Krambergar Mihael
(1824) in Ritonja Mihael (1879).
Enake spiske (po
franciscejskem katastru, v arhivu RS) je mogoče sestaviti za vse
okoliške vasi. V prvi upravni razdelitvi avstrijskih dežel 1850 so pod
občino Sant Georgen an der Stainz (Sveti Jurij ob Ščavnici) s 506
prebivalci in 103 hišami, spadali naslednji kraji:
-
Videm ali Vidma (Widem),
121 prebivalcev in 20 hišnih številk, sedež občine, šole in župnije;
-
Biserjane (Wisserian)
-
Blaguš (Wlagusch)
-
Brezje (Wresie)
-
Čakova (Tschakova)
-
Jamna ali Jamla
(Jandorf)
Občina je spadala
pod okraj in okrožno glavarstvo Maribor (Kreis Marburg), le-ta pa v
štajersko pokrajino-provinco (Provinz Steimark).
Po ustanovitvi prve
Jugoslavije so šele 1934 ukinili dotedanje male občine. Tako je nova
občina Sv.Jurij ob Ščavnici štela 5.341 prebivalcev in 1299 hiš, z
Vidmom kot središčem in je obsegala naslednje vasi-zaselke: Berkovci,
Biserjane; Blaguš, Bolehnečice, Brezje, Čakova, Dragotinci, Gaberc,
Galušak, Grabonoš, Grabonoški vrh, Grabšinci, Hrašenski vrh, Jamna,
Kocjan, Kočki vrh, Kokolanjšak, Kraljevci, Kupetinci, Kutinci, Mali
Moravščak, Okoslavci, Rački vrh, Rinkovci, Rožički vrh, Selišči,
Slaptinci, Sovjak, Stanetinci, Sv. Duh na Stari gori, Trbegovci, Videm
in Žihlava.
V obdobju nemške
okupacije (1941-45) se je občina imenovala Stainztal, ker pač Nemci niso
dovoljevali svetniških imen (župnijski urad je sicer uporabljal še
staroavstrijski pečat - St. Georgen Phar). Po osvoboditvi, ko so tudi
ukinili svetniška imena, se je širši okoliš (krajevni urad, pošta in
župnišče) imenoval Videm ob Ščavnici. Po odločbi ustavnega sodišča pa se
od 1997 ustanovljena občina zopet imenuje Sv. Jurij ob Ščavnici.
|
3. KDAJ PRVIČ
ZASLEDIMO KOROŠAKOVE V JURJEVŠKI ALI SOSEDNJI FARI?
Pri določanju
rodoslovnega vrha oziroma korenin se vedno zastavlja vprašanje, ali gre
za domorodce (domačine) ali pa prišleke. Iz literature sem lahko zvedel,
da nekateri priimki že po svojem pomenu določajo domačine (Lončar,
Kolar) ali pa prišleke (Kranjc iz Kranjske, Horvat iz Hrvaške, Korošec
iz Koroške in podobno).
Kaj pa Korošakovi?
Vedel sem samo za ustno izročilo, da so prišli iz Koroške in da so bili
celo plemiškega rodu! Zato sem pazljivo zbiral začetne podatke.
Najstarejši podatek
o prisotnosti Korošakovih v jurjevški fari sem odkril naključno. Namreč,
ob natančnem pregledu prve krstne knjige sem ob rojstvu Marie Domanco,
rojene (krščene) 27. marca 1692 v Bolehnečicih, zasledil tudi zapis, da
je njena mati Ursula (roj.okrog 1660) hči Coloman Seidele in matere
Marie (roj.okrog 1630), rojene Koroschag! Če upoštevamo, da so se
tlačani v tistih časih ženili med tridesetim in štiridesetim letom,
potem je logično sklepati, da so bili starši Marije Korošakove rojeni
okrog 1595, stari starši pa okrog 1570. leta! Ni pa
zapisano, od kje je Marija Korošak prišla v Bolehnečice. Verjetno iz
Berkovec, ker so tudi pozneje Korošakove dekline privlačila rodovitna
polja in ščavniški tali, predvsem pa pebeci okrog Bolehnečic,
Precetincev in Radoslavcev. Na podlagi tega bi lahko tudi sklepali, da
bi Korošakove korenine lahko iskali tudi v Berkovcih, kjer smo v tistem
času (okrog 1680) posredno zasledili tudi Koroschak Ursulo iz
Berkovec, poročeno s Domanco Andreiem! Čeprav je zelo verjetno, da bi
okrog 1630 našli tri Korošakove družine – v Kraljevcih, Grabonoškem vrhu
in Berkovcih, je vseeno logično iskati njihove korenine v Kraljevcih,
predvsem zaradi najstarejših pisanih sledov.
Korošakov priimek
je namreč prvič zapisan v začetni krstni knjigi jurjevške župnije, in
sicer dne 25. januarja 1688 ob rojstvu Helene, hčerke matere
Lucie in očeta Gregoriga Coroschaga, rojenega okrog 1650 iz vasi
König! Dve leti kasneje, 25. oktobra 1690 ob rojstvu sina Gregoriusa
istih staršev, je priimek že napisan kot Koroshagk, rojstni kraj pa kot
Kralovez (Kraljevci). Pri obeh so kot krstne priče navedeni člani
družine Pukel (Hans in Ursula) in Chernell (Stephany in Gera) iz
Grabonoša!
Krstne priče bom
navajal še pri nadaljnjih Korošakovih potomcih, ker se mi zdi, da tudi
te vezi niso samo prijateljske, temveč tudi rodbinske! In drugič, ravno
na podlagi "stalnih" prič sem v Kraljevcih ločil dve družini, ki so jih
duhovniki skoraj enako zapisovali - Koroschak Gregori in Maria Kovatsch
ter Georg Koroschetz in Maria Schmautz! Leta 1694 sta bila Koroschak
Gregori in Lucia iz Kralovez krstni priči Margareti Soianiz (Šijanec) iz
iste vasi. Pomemben je tudi podatek, da sta bila novembra 1698 v
Kraljevcih krstni priči Stephanus Stranschak in Ursula Koroschak,
oba iz Werkovtzen. Torej, tudi v Berkovcih je tega leta živela
Korošakova družina, žal pa nisem mogel ugotoviti gospodarjevega imena
niti njegove starosti. Iz tega in drugih podatkov sklepam, da je v
Berkovcih živela vsaj ena družina Korošakovih, ko se je verjetno eden od
Korošakovih iz Kraljevcev okrog 1625 oženil v Berkovce. Rodbinske in
druge vezi Korošakovih med Kraljevci in Berkovci so bile zelo močne. Zdi
se, da so se Korošakovi iz Kraljevcev najprej ženili (možili) v Berkovce
in Bolehnečice! Tudi v sosednji vasici, Grabonoškem vrhu, sem našel
Korošakove, ki so najverjetneje bližnji sorodniki Korošakovih v
Kraljevcih, pa četudi je prva krstna priča (Maria Koroschak) iz Berkovec!
Že sem omenil pomen
krstnih ali poročnih prič pri določanju posameznih debel, vej pa tudi
družin. Poseben primer sem zasledil v Grabonošu, kjer jurjevški (nemški)
župniki nisu delali velike razlike med priimki Koroshag ali Koroshez.
Namreč, vsakič so pisali tako ali drugače, na koncu pa sem iz Korošakove
dobil Koroščevo družino. Razliko sem ugotovil šele po krstnih pričah, ki
so jih imeli v daljšem obdobju: Korošakovi - Kolman Kref in Katarina
Knaflič, dočim so bile priče pri družini Korošec - Georg Slana in Jožefa
Vrabl. Ker sem z navajanjem prič prišel tudi do drugih važnih ugotovitev
(prisotnost Korošakovih v Berkovcih), navajam pregled vseh izpisanih
krstnih in poročnih prič (kar se lahko še naknadno dopolni):
DATUM |
DOGODEK - krst
(K) ali poroka (P) |
PRIČA - krstna
ali poročna |
25. 1.1690
25.10.1690
28.05.1694
10.03.1711
01.08.1711
01.11.1712
01.02.1713
13.11.1714
21.08.1726
20.07.1730
1733
1754
1767
1767
07.09.1768
11.01.1774
15.10.1775
21.05.1781
06.09.1782
04.07.1801
15.02.1803
25.09.1806
10.01.1810 |
K: Helena
Coroschag, König
K: Georgius Koroschak, Kralovez
K: Margareta Soinaiz, Kralovez
K: Getrudis Korosak, Kralovez
K: Maria Koroshak, Werkovtzen
K: Andreas Koroshak, Kralovez
K: Valentin ?(brez priimka), Kralovez
K: Andres (brez priimka), Werkovtze
K: Barthol Korosagh (Korosetz) Kralovez
K: pri Korošakovih, Kraljevci
K: ?
K: ?, Berkovci in Grabonoški vrh
K: ?, Woroschak
K: ?, Kraljevci
K: Michael Koroschag, Grabonosch
P: Simon Koroschak, Kralovez 18. in Maria Ciber
K: Simon Koroschak, Sichersdorf 11
K: Vitus Koroschak, Kralovci 25
K: Martin Koroscak, Kralovci 25
P: Maria Koroschak, 21 let, Kralovze in Anton Tersteniak, 21,
Kralovze 19
K:Mathias Koroshak, Berkovetzen 32
K: Ursula Koroschak, Berkovezen 32
P: Koroschak Martin, 28 let, Kralovze 25 in Ursula Schantl |
Hans Pukel -
Gera Chernell, Grabonoš
Stephany Chernell - Ursula Puklin, Grab.
Gregori Korosak - Lucia, Kralovez
Georgi Slana - Maria Antonic, Kralovez
Gregor Slana - Maria Antonic, Kralovez
Colamn Kreft - Catarina Knaflic, Kralovez
Georg Slana - Maria Antonic, Kralovez
Mathias Colbl - Maria Wolkovic, ?
Georg Slana - Josefa Vrabl (kot par vedno pri družini Korošec!)
Michael Koroshag, Werkovtzen
Martin Waupotic - Maria Koroshag, Werk.
Maria Koroschak roj. Trunck, Werkovtzen
Paul Kotzmut - Maria Koroschak
Peter Koroschak - Maria
Thomas Verbniak - Josefa Vrabl
Joseph Antonitsch
Josep Tribull - Apolonia
Mathia Koroschak - Maria, Grabonos 4
Mathia Koroschak - Maria, Grabonosberg
Josep Kreft, colonus - Petrus Koroschak, rustucal, Grabonosch
Mihael Ritonia - Maria
Kreft Josef - Francisca
Jozef Schantl - Peter Koroschak |
Seveda sem z
največjim pričakovanjem listal ohranjene cerkvene matrikule iz župnije
Sv. Antona, vendar na žalost ni ohranjena prva krstna knjiga od leta
1684, temveč sem dobil v roke šele drugo knjigo, ki beleži krste od
1701. leta naprej! Hotel sem predvsem preveriti ustni vir, da so
Korošakovi najprej prišli v Župetince in šele potem v Kraljevce! Na
podlagi zbranih podatkov sem ugotovil, da navedeni podatek ne drži. Sem
pa v viničarskem kraju Čagoni našel Korošakovo družino, za katero je
župnik zapisal priimek kot Koroschek! To je bilo zanimivo
odkritje.
Ker sem tiste dni
tudi preverjal možne povezave haloške vasice Korošak, sem v Arhivu
Slovenije v franciscejskem protokolu katastrske občine Sv. Bolfenk našel
podatek, da se je 1823 navedena vasica imenovala Korouschegg.
Nisem pa v okolici našel nobenega Korošaka, razen da sta od 1826 v Sv.
Bolfenku bivali dve družini s priimkom Korošec (Simon in Filip). Pohitel
sem v župnijski urad Majšperg in pregledal vse ohranjene cerkvene
matrikule. V mrliški knjigi sem našel vreden podatek, da je v Koroscheku
16. oktorbra 1757 umrla Getrudis, hčerka Georgius Koroscheka! Niti
župnik niti prebivalci okoliških krajev se ne spominjajo nobenega
Korošaka. Tudi za ime zaselka so mi rekli, da se pravilno izgovarja
Korošek! Pozneje sem preverjal izvor imena Korošak (Korošek) na
geografskem inštitutu SAZU, pa so mi odgovorili, da so podatek povzeli
po znanem krajevnem leksikonu Dravske banovine. Odgovor bi vedel samo
urednik leksikona in rubrike prof.dr. Fran Ilešič, rojen v Brezju pri
Sv. Juriju ob Ščavnici!
Odgovor sem iskal
na vseh straneh. Iz Trsta sem dobil Illyricum - vojaški zemljevid gradov
na Slovenskem iz leta 1572, na katerem je bil grad z imenom (M)Koroschaz!
Bil sem že prepričan, da gre za grad na vrhu zaselka Korouschegga (s tem
pa tudi potrditev teorije o Korošakovih kot graščakih!), pa sem podatek
preverjal tudi na Hrvaškem. Iz zgodovinskega muzeja v Varaždinu so mi
odgovorili, da gre za njihov grad Moroschaz oziroma dvorec
Maruševac!
Potem sem dobil v
roke še Blaznikovo Historično topografijo slovenske Štajerske do 1500,
izdane v Mariboru 1980, kjer sem na strani 361 našel odločilen podatek,
da se je zaselek Korošak leta 1451 imenoval Coroschkiperg!
Verjetno je to vedel tudi prof.dr. Ilešič, saj je gotovo listal urbarje
dominikanskega in minoritskega samostana na Ptuju. Menihi pa so
upravnike svojih posestev, bojevnike in rokodelce pripeljali naravnost
iz Koroške in jih zaradi večje varnosti namestili prav na vrh hriba ali
brega, ki so ga enostavno poimenovali - Koroški breg!
|
4. IZVOR PRIIMKA
KOROŠAK
Zaradi hudomušnih
pripomb glede domačega imena Korošakovih v Kraljevcih - Hrvatovi, češ da
gre za "alpske Hrvate", sem novembra 1996 zaprosil za mnenje akademika
in prof.dr. Frana Jakopina, svetovno priznanega strokovnjaka za
onomastiko (priimke), ki mi je odgovoril takole:
"Ob priimku Korošak
(216 oseb v registru prebivalcev Slovenije) moramo zaradi enake osnove
Koroš upoštevati tudi priimke Koroša (14), Korošin (36) in Koroš (19).
Na sosednjem Hrvaškem priimka Korošak takoreči ni, sta pa priimka Koroša
in Koroš, pa tudi njim podoben priimek Koršoš. Obrazilo -ak je lahko
slovensko ali hrvaško.
Ker je prvotna
lokacija priimka Korošak znana samo z ozemlja, ki je bilo nekoč v stiku
s hrvaškim in madžarskim elementom, je mogoče dvomiti, da so ti priimki
zares povezani s Koroško (kot je gotovo priimek Korošec). Verjetno je to
zvezo vzpostavila šele tim. ljudska etimologija.
Po mojem je treba
pomisliti na madžarski kraj Koros (izgovori Koroš) v Baraniji, kjer so
tudi Hrvati. Druga vabljiva razlaga se ponuja v madžarskem priimku
Korsos (izgovori Koršoš), ki bi ga lahko prevzeli kot Koroš, pomeni pa
isto kot naš Lončar ali pa nemško Hafner."
Izvedel sem vzorčno
anketo telefonskih naročnikov s priimki Koroša, Korošin in Koroš. Dobil
sem zanimive podatke. Priimek Koroša je najčešči v Prekmurju, znan od
1650 in bi zanj veljala teorija prof. dr. Franceta Jakopina. Korošini
živijo okrog Ljubljane in gre za mlajši priimek. Priimek Koroš pa je
znan ob avstrijski meji in je starejšega izvora. Na nobeni lokaciji
navedeni priimki niso pomešani!
Tudi publicista
Juša Makovca, po materi Korošak, je mučilo vprašanje izvora priimka
Korošak. V svoji knjigi Korenine - Priimki na Murskem polju 1650-1900,
1987, je zapisal domnevo, da priimek Korošak (Koroshag) lahko izvajamo
iz madžarske podstave "kurucsag" (Kruc, krucovstvo), v hrvaških
zapisih iz 18 stoletja omenjene kot "kurušag" in "kuručag", ker
se pogovorno priimek izgovarja kot Korošok! Ker so njegovi predniki
(Simon, 1766) izhajali iz Grabonoša oziroma Grabonoškega vrha, je
opozoril še na dejstvo, da so prvotni prebivalci teh krajev
tatarsko-mongolskega izvora, vsaj sodeč po noši (oblačilih).
Osebno sem o izvoru
priimka Korošak začel razmišljati šele, ko sem v krstni knjige jurjevške
fare zasledil podatek, da sta 1767 Paul Kotzmut in Maria Koroschak, oba
iz Kraljevcev, bila krstna botra neki družini v zaselku Woroschak! Ime
sem obračal tako in narobe. Kaj če se je župnik zmotil in namesto K
napisal W ali B! V okolici sem našel še nekaj podobnih imen vasi in
zaselkov (sosednji Galušak, Rojkošak, Gibinšak, Kobošak in številni
drugi). Zaselek je v tistem obdobju štel nekaj duš, ni pa ga bilo v
franciscejskem katastru (1824). Nobeden od priimkov ni asociral na ime
zaselka. Zaselek Borošak je še danes v slovenskem atlasu. Izvedel sem
pisno anketo vseh sedmih prebivalcev (telefonskih naročnikov) s priimkom
Borošak. Odgovorili so mi, da so po poreklu iz Hrvaškega Zagorja in
sicer iz vasice Borošaki! Eden od njih je celo vedel, da so njihovi
predniki prišli iz sedanje Slovaške (Moravske), torej, da pripadajo delu
dudlebškega plemena iz Moravske (Slovaške), ki se je naselilo okrog Št.
Ilja in iznad Mure! Nisem se mogel znebiti podobnosti med Korošaki in
Borošaki...
Torej, priimek
Korošak bi lahko bil izvorno madžarski, krucovski, hrvaški, uskoški,
slovaško-moravski! Samo slovenski ne! Ker to je lahko samo
Korošec...Lahko pa bi bil tudi Koroschaz mi je zatrdil prof.dr. Jakopin.
Prof. dr. Tomo Korošec pa je naposled le priznal, da je poleg inačice
Korošec - Koroška možna tudi inačica Koroušeg (Korošek, Korošak) -
Koroška! Sploh pa je to možno izpeljati iz inačice Koroškiperg - Korošek
(Korošak). Zato je imel verjetno prav tudi prof. dr. Ilešič, doma iz
vasi Brezje in prijatelj Korošakovih iz Vidma, ko je zaselek Koroškiperg
oziroma Koroušeg poimenoval kot Korošak!
|
5. OD KOD SO PRIŠLI
KOROŠAKOVI V KRALJEVCE?
Ker sem postavil
zelo verjetno tezo, da so Korošakovi že okrog 1570 živeli v Kraljevcih,
ki so tedaj bili pretežno hrvaška naselbina, pravzaprav utrjeni strelski
dvorec, je tudi logično vprašanje, ali so domačini ali prišleki
(priseljenci, pribežniki), pa tudi, kdaj in od kod so prišli v Kraljevce?
Točnega odgovora
seveda ne bomo našli, saj so Korošakovi, po prvih zapisih v cerkvenih
matrikulah, bili tlačani oziroma koloni, pa tako o preteklosti njihove
rodovine ni pisnih zgodovinskih virov. Imamo samo en samcat ustni vir
oziroma rodbinsko izročilo in nekaj podatkov, iz katerih je možno
sestaviti nekaj inačic. Poskusimo:
-
prva inačica predstavlja
ustni vir oziroma rodbinsko izročilo, da so predniki Korošakovih
prišli direktno iz Koroške v Župetince, od tam v Kraljevce in pozneje
v Berkovce, pa tudi, da so bili kraljevski potomci. Njihov prihod naj
bi sovpadal s časom, ko je benediktinski samostan Št. Pavel v Labotski
dolini na Koroškem okrog 1200 dobil posest v Prlekiji, tudi v sedanji
jurjevški fari. Obstaja tudi domneva, da so se prišleki takoj naselili
na vzpetini iznad še ohranjene slemenske rimske ceste, pa je vasica
po kraljevih potomcih tudi dobila ime - najprej Chunegescroge, potem
pa Königsdorf - sedaj Kraljevci. To je vsebina sporočila Korošakove
tete iz Vidma, pa tudi pripoved Zdenka Korošaka iz župetinske veje, da
je njegov oče Jožef Korošak, sodniški uradnik v Ljutomeru, v graških
arhivih iskal zgodovinske vire za to inačico. Inačica je skoraj
sigurno plod ljudske oziroma rodbinske etimologije. Uspel sem
dokazati, da so rodovna debla Korošakovih v Kraljevcih in neposredni
okolici (Grabonoški vrh in Čagona) in da so Korošakovi iz Kraljevcev
prišli v Župetince št. 29 šele leta 1878! Tudi v arhivu šentpavelskega
samostana nimajo podatkov o posesti njihovega samostana okrog sedanje
župnije Sv. Jurij ob Ščavnici niti niso v svojih urbarjih iz leta
1289, 1371 in 1640 našli kmetov ali tlačanov s priimkom Korošak! Bilo
bi potrebno preveriti, kaj vse je v jurjevški fari imela v posesti
benektinska opatija Admont na avstrijskem Štajerskem.
-
Druga inačica, ki delno ohranja rodbinsko izročilo glede prihoda iz
Koroške, se nanaša na poslednje odkritje, da je dominikansko-minoritska
posest Coroschkiperg iz leta 1451 dejansko Korouschegg 1823 in zaselek
Korošak iz leta 1934! Ta inačica izhaja tudi iz prakse, da so ob
uvajanju cerkvenih matrikul (1683!) podeljevali priimke po kraju
(reki, gori) in okolju v katerem so ljudje živeli, pa tudi po
nekaterih lastnostih. Prišleke pa so župniki navadno spraševali, od
kod so prišli (pribežali). Če so domačemu župniku rekli, da so prišli
iz Coroschkiperga, je zapisal priimek kot je slišal - Coroschag (1688)
ali pa Koroschek (1715). Ker sem Korošakove točno lociral v jurjevški
in antonovski fari okrog 1688, posredno pa celo od 1570, je logično
sklepati, da so Korošakovi tedaj tudi prišli v Kraljevce - pribežali v
strahu pred Turki ali pa pred maščevanjem nemško-madžarske gosposke
zaradi kmečkih uporov! Korošakovih iz Kraljevcev se je pozneje prijelo
domače ime "Štihovi"! Razlag je več. Nekaj jih bodo vedeli tudi
domačini. Od strica Tončeta iz Vidma pa sem slišal, da so kraljevski
Korošaki bili izredno bojeviti in da so večkrat koga "zaštihali"! Se
ve, z nožem! Druga polovica 15. stoletja je obdobje najhujših turških
vpadov v slovenske kraje, poleg pogostih napadov Ogrov, Krucev in
tujih najemnikov. Istočasno pa so se tlačani zaradi neznosnih davkov
in slabe zaščite pred Turki, že od leta 1478 začeli pogosto upirati
posvetni in cerkveni gosposki. Če samo omenim Haloze, Posavje in
hrvaško Zagorje, potem je znano, da se je plemič Fran Tahi že 1565,
pa tudi po velikem kmečkem uporu Matije Gubca 1574, okrutno maščeval
podložnim kmetom. Mnogi so bežali na sever, v Prlekijo in še dalje...
Zdi se mi zelo verjetno, da se je eden od njih ustavil v Čagoni, drugi
pa je našel varno zatočišče v utrjenem strelskem dvorcu oziroma
hrvaški naselbini König. Nekaj družin iz zagorske vasi Borošaki se je
ustavilo izpred Galušaka. Nemški župnik je njihov zaselek poimenoval
kod Woroschak, ker so mu prišleki povedali, da so pribežali iz
istoimene vasice hrvaškega Zagorja. Pozneje so se poženili,
asimilirali. Verjetno se je nekaj podobnega dogajalo tudi drugje.
-
Tretja inačica. Slovenska Štajerska je s Prlekijo v 15. in 16.
stoletju spadala pod Notranjo Avstrijo, ki je bila do 1619 samostojna
država nemškega cesarstva. Deželni knez in nadvojvoda Ferdinand Prvi
je 1522 zaradi obrambe pred Turki na mejah države postavil številne
(27) utrjene strelske dvorce, v katere je nastanil prve skupine
hrvaško-srbskih beguncev iz Bosne in Uskokov, ki so opravljali
izključno vojaško službo. Ker je v knjigi Status Animarum zapisano, da
so Korošakovim iz Kraljevcev št. 14 po domače rekli "Hrvatovi", je to
možno tolmačiti na dva načina. Ker se je eden od Korošakovih iz te
družine, Simon Korošak okrog 1755 poročil z Uršulo Antonič, verjetno
Hrvatico, so domače ime najčešče pripisovali ženinemu priimku,
narodnosti ali neki posebnosti. Druga je seveda možnost, da so ravno
Korošakovi iz grabonoškovrškega debla bili prvi hrvaški prišleki iz
madžarsko-banatskega Korosa (izgovori Koroša), ki so bili 1522
sprejeti kot branilci strelskega dvorca na Grabonoškem vrhu. Morda so
se prvi zaustavili v Berkovcih in šele pozneje prišli v Kraljevce ali
Grabonoški vrh. Nekaj pa jih je odšlo preko Mure, kjer so jim župniki
vpisali priimek Koros (Veržej - Koross, 1675; Koros. 1679; Corosch,
1680) ali Koroša (Boreci - Korossa, 1700)!
-
Četrta inačica. V Grabonošu je po zgodovinskih virih živela manjša
tatarsko-mongolska skupina, ki se je od domačinov ločevala tudi po
posebni noši. Morda je šlo tudi za eno od skupin krucev ali kruciatov,
ki so se prvič pojavili 1514. Pretežno so se zadrževali na Ogrskem.
Zadnjič so prestopili Muro leta 1710. Znana je resnična pripoved, da
so brambovci pri Sv. Jurju ob Ščavnici zajeli sina kralja Krucev,
Ferenca, ki se je pozneje oženil z domačinko iz Biserjan, pa so se
jurjevški Ferenci imeli za njegovega potomca. Če sledimo razlagi Juša
Makovca o madžarski podstavi "kurucsag" (Kruc, krucovstvo), ki je v
hrvaških zapisih iz 18.stoletja omenjeno kot "kurušag" in "kuručag",
pomeni, da so tiste Kruce okrog Grabonoškega vrha in Grabonoša
domačini imenovali kurušag in pozneje tudi korošok ali korošag! Nemški
župnik je zapisal priimek kot ga je slišal - Koroschag in Koroschak!
-
Morda obstaja tudi peta in še katera inačica! Prepuščam jih mlajšim
raziskovalcem, z nekaj napotili. Ko bodo vse cerkvene matrikule
prenešene na računalniške diskete (tudi v sosednjih državah), bo
potrebno preveriti ali je morda kje pred 1688. letom rojen še kakšen
Korošak! Vsekakor bi bilo potrebno pregledati tudi urbarje
dominikanskega in minoritskega samostana v Ptuju, pa tudi
benedktinskih samostanov Št. Pavel in Admont. Prav tako bi bilo
zanimivo pogledati v dunajskem vojaškem arhivu, ali hranijo sezname
vseh za vojsko sposobnih podložnikov iz leta 1575, ki so jih
sestavljali po ukazu nadvojvode Karla.
|
6. KRAJEVNA IN
ČASOVNA MIGRACIJA KOROŠAKOVIH
Predstavil sem
shemo krajevne in časovne migracije Korošakovih do 1900, iz katere je
razvidno, kam in kdaj so odšli iz svojega kraja. Vzrokov ne bom navajal,
saj je šlo pretežno za poroke v sosednje kraje. Notranja migracija je
bila izredno majhna, pa lahko sklepamo, da so Korošakovi zelo neradi
zapuščali rodni kraj. Kljub dolžniški in gospodarski krizi se je v
Ameriko podal samo Anton, rojen 1867 v Berkovcih, za katerim se je
izgubila vsaka sled. Bilo je sicer slišati razne zgodbe o bogastvu in
podobno. Najbolj gibljivi so bili Korošakovi iz Grabonoša (Prekmurje) in
Jamne (Dunaj), med poklici pa vsekakor duhovniki in železniški uradniki.
Tudi novejše
migracije so zelo skromne. Pet Korošakovih družin je v Ljubljani, nekaj
na Koroškem in na Dravskem polju, po ena na Gorenjskem (Stirpnik) in
Primorskem (Šempeter), pa tudi na Hrvaškem (Lovran) in v Bosni in
Hrecegovini (Sarajevo). Vsi ostali Korošakovi so ostali v Prlekiji in
štajerskih mestih (Maribor, Celje, Ptuj, Ljutomer). V tujini, v Kanadi
se nahajajo tri Korošakove družine in ena v Nemčiji.
Nekaj Korošakovih
družin je tudi izumrlo (Žihlava, Rožički vrh, Grabonoš in več v
Berkovcih). Migracijska shema izgleda takole:
1570
1580
1590 |
|
Kraljevci ? |
|
|
1600
1610
1620
1630
1640
1650
1660
1670
1680
1690 |
Berkovci
Bolehnečici
|
Kraljevci
Kraljevci 25
-
"Štihovi" |
Čagona |
Grabonoški vrh
Grabonoški vrh |
1700
1710
1720
1730
1740
1750
1760
1770
1780
1790 |
Berkovci 32
- "Ivankovi"
Žihlava 11
Berkovci 23, 19
- "Zmazekovi" |
|
Grabonoš 43
- "Mihlovi"
Sovjak 151
Grlava 12, 7
- "Farkaševi" |
Kraljevci 14
- "Hrvatovi" |
1800
1810
1820
1830
1840
1850
1860
1870
1880
1890 |
- "Slekovčevi",
27
Berkovci 34
- "Domanjkovi"
Precetinci 3
Radoslavci 24
Videm 2 |
Župetinci 29
- "Cikovi"
Gaberc 9 |
Kraljevci 19
-"Rakuševi"
Desternik 7
Rožički vrh 11
- "Kucovi" |
Jamna 2
- "Košarovi"
in
"Kosovi"
Dunaj |
1900 |
|
|
Galušak 35 |
|
Kraji bivanja:
|
- Berkovci 25
- Maribor
- Hoče,
- Precetinci 9
- Radoslavci 24,
29 in 32
- Grabonoš 17/B
- Videm 2
- Stirpnik 16
- Murska Sobota |
- Kraljevci
20,29
- Okoslavci 65
- Šempeter
- Kanada
- Ljubljana
- Sarajevo
- Turjanci 21
- Dravograd
- Turnišče |
- Ljubljana
- Maribor
- Kamnica
- Grlava 7
- M. Sobota
- Radenci
- Murščak 56/A
- Ljutomer
- Ptuj
- Kostanjevica
- Škofljica |
- Jamna 5, 21
- Maribor
- Cogetinci
- Lovran |
|
7. KOROŠAKOVI – RAZDELITEV NA RODOVNA DEBLA IN VEJE
Genealoška
metodologija formiranja rodovnega drevesa nalaga, da se strogo držimo
pravila o določitvi krajev in časa nastanka posameznih debel in vej. Za
(rodovne) korenine navadno nimamo podatkov o času nastanka, le kraji so
nam približno znani. Zato pa velja, da glavno rodovno deblo določimo na
podlagi dokumentiranih podatkov iz graščinskih ali cerkvenih urbarjev
ali pa cerkvenih matrikul. Deblo(a) imenujemo po rojstnem ali kraju
bivanja njegovega začetnika. Glavno ali osnovno deblo ima ponavadi eno
ime. Časovno štejemo nastanek debla praviloma od poroke (formiranja
družine) ali pa rojstva prvega otroka. Lahko določimo tudi več
vzporednih debel, če kraji njihovega formiranja niso preveč oddaljeni
eden od drugega. Vzporedna debla imajo lahko dve imeni. Tudi veje
določamo na isti način. Navadno določamo tri vrste vej - prve, druge in
tretje ali pa starejše in mlajše. Veje naj bi predstavljale določeno
družino v eni generaciji.
Za rodovno drevo
Korošakovih sem določil naslednje mejnike:
-
debla
predstavljajo formirane družine v različnih krajih v obdobju od 1570
do 1700;
-
prve (starejše)
veje predstavljajo formirane družine v obdobju od 1700 do 1800;
-
druge (srednje)
veje predstavljajo formirane družine v obdobju od 1800 do 1900;
-
tretje (mlajše)
veje predstavljajo formirane družine v obdobju od 1900 do 1950;
-
v rodovniku
navajam vse rojene otroke, ženske pa samo do poroke (sprememba priimka
zahteva že novi rodovnik), razen mater z nezakonskim otrokom, ki
zadrži priimek Korošak;
-
rodovno deblo ali
vejo predstavljajo direktni nasledniki družine v kraju bivanja
(posesti);
-
smer grafičnega
predstavljanja debla je od spodaj (korenine) navzgor (krošnja), vej pa
levo ali desno od debla, v shemi praviloma od leve proti desni, po
starosti otrok - dedič je vedno v enem deblu (grafičnem stebru);
-
vse Korošakove
predstavljam z imenom (velike črke), datumom rojstva, krajem bivanja
(rojstva) in letnico smrti s krajem pokopa (groba);
-
žene predstavljam
z datumom poroke ter imenom in priimkom (velike črke);
-
osebni podatki,
mlajši od sto let, so objavljeni samo tisti s pisnim dovoljenjem.
Formirane družine
so navadno zakonske skupnosti, seveda pa štejejo tudi izvenzakonske
skupnosti pa tudi nezakonski otroci, ki so zadržali družinski priimek (Korošak).
Za osnovno deblo sem izbral tisto družino Korošakovih, ki se prva omenja
v dokumentih. Ker v začetnih knjigah ni vedno vseh potrebnih podatkov,
sem seveda za začetnike debel in prvih vej izvršil določeno
interpolacijo. Navajam naslednji primer: začetnik debla je umrl 1720,
kar je zapisano v mrliški knjigi (uvedena tistega leta, zraven pa še
pripisana starost - 60 let), cerkvena rojstna (krstna) knjiga se je
vodila od 1683, povprečna življenska doba je v tistem času bila 65 let,
tlačani so se lahko ženili okrog 30-tega leta starosti (7 do 12 let so
služili vojaščino) - torej, začetnik je bil rojen okrog 1660,
prvorojenec pa okrog 1690!
Tako smo po opisani
metodologiji dobili:
-
osnovno ali
glavno kraljevsko deblo po Gregorju iz Kraljevcev (1660-1725);
-
drugo,
grabonoškovrško-kraljevsko deblo, po Andreju iz Grabonoškega vrha
(1670-1735);
-
tretje,
čagonsko-grabonoško deblo, po Petru iz Čagone (1685-1750)
-
četrto,
berkovsko deblo po starših (znano samo ime matere Ursule,
1645-1710) Mihaela iz Berkovec.
Celoten pregled
rodovnih debel in vej Korošakovih izgleda takole:
Debla
1570-1700 |
Prve veje
1700-1800 |
Druge veje
1800-1900 |
Tretje veje
1900-1950 |
Kraljevsko
(Gregor, 1660-1725) |
- grabonoška
(Valentin,1713-1743)
- kraljevska (Štihovi)
(Jernej, 1726-1763) |
- izumrla 1800
- kraljevska
(Alojz, 1867-1932)
- župetinska
(Cvikovi)
(Janez,1885-1953)
- gabrška
(Anton, 1870)
|
- kraljevska
(Jožef, 1922)
- okoslavska
(Franc, 1927)
(Alojz, 1932)
(Vinko, 1934)
- okoslavsko -
kanadska
(Karel, 1925)
- ljutomersko -
ljubljanska
(Srečko, 1933)
(Zdenko, 1936)
(Branko, 1947)
- ljutomersko -
sarajevska
(Cvetko, 1934)
- ljutomersko -
kanadska
(Zlatko, 1934)
- dravograjska
(Alojz, 1898
- turjanska
(Milan, 1952)
- dravograjska
(Alojz, 1898)
- spodnjeivanj-
sko-turniška
(Franc,1902-59) |
Grabonoškovrško
- kraljevsko
(Andrej, 1670-1735)
|
-
grabonoškovrška
(Simon, 1740-1817)
- kraljevska
(Hrvatovi)
(Simon, 1778-1833)
|
- izumrla 1817
- jamniška
(Košarovi-Kosovi)
(Karel, 1883-1955)
(Anton, 1881-1966)
- dunajska
(Jakob, 1868-1940)
(Jernej, 1866-1961) |
- jamniška
(Karel, 1931)
- jamniško-
graška
(Jožef, 1914)
- jamniško -
mariborska
(Ivan, 1920)
- jamniško -
lovranska
(Feliks, 1927)
- jamniško -
cogetinska
(Lovrenc)
- videmsko -
mariborska
(Franjo,1907-84)
- izumrla 1961 |
Čagonsko -
grabonoško
(Peter, 1685-1750) |
- grabonoška
(Mihlovi)
(Matija, 1734-1801)
- grabonoško -
kraljevska
(Rakuševi)
(Anton, 1794)
- grabonoško -
sovjaška
(Peter, 1738-1808)
- grabonoško -
grlavska
(Simon, 1766)
|
- grabonoška
(Mihlovi)
(Franc, 1863-1946)
- grabonoško-
kraljevska
(Rakuševi)
(Anton, 1837)
- grabonoško -
desterniška
(Matija, 1808)
- rožičkovrška
(Kucovi)
(Peter, 1810)
- sovjaška
(Franc, 1831)
- galuško -
hvaletinska
(Anton, 1849)
- grlavska
(Farkaševi)
(Blaž, 1808
- grlavsko -
boreška
(Simon, 1808)
- staronovovaška
(Tomaž, 1844-77)
|
- grabonoško -
ljubljanska
(Jožef, 1944)
- izumrla 1939
- desterniško -
konjiška
(Franc, 1902-70)
- izumrla 1910
- izumrla 1987
- hvaletinsko -
ptujska
(Jožef, 1934)
- hvaletinsko -
škofljiška
(Janez,1935-98)
- hvaletinsko -
mariborska
(Ferdo, 1938)
- grlavska
(Matjaž,
1886-1946)
- grlavsko -
mariborska
(Franc,
1886-1942)
- grlavsko -
kamniška
(Miran, 1939)
- boreško -
soboška
(Miran,1907-44)
- boreško -
ljutomerska
(Miran, 1939)
staronovovaško
- radenska
(Franc, 1915)
(Alojz, 1926)
staronovovaško
- murščaška
(Mirko)
staronovovaško
- ptujska
(Milan, 1933)
staronovovaško - ljubljanska
(Mirko, 1935) |
Kraljevsko-
berkovsko
Starši (oče 1645-1710,
mati Ursula) od Mihaela
(1676-1766) |
- žihlavska
(Jakob, 1730-1824)
- berkovska
(Ivankovi)
(Simon, 1735) |
-
izumrla 1870
- berkovska
(Domanjkovi)
(Anton, 1837-1900)
- precetinska
(Martin,1816-1885)
- radoslavska
(Franc, 1832)
- videmska
(Alojz, 1855-1943)
|
- berkovska
(Franc, 1934)
- berkovsko -
mariborska
(Vladimir, 1938)
- berkovsko -
hočka
(Anton, 1945)
- precetinska
(Jakob,
1870-1915)
- radoslavska
(Matija, 1912)
(Jakob, 1914)
(Anton, 1916)
(Anton, 1923)
- ivanjsko -
grabonoška
(Alojz, 1910-73)
- videmska
(Anton, 1939)
- videmsko -
železniška
(Zvonko, 1933)
- videmsko-
soboška
(Vida, 1936) |
Čeprav ni pisnih
zgodovinskih virov, je mogoče korenine Korošakove rodovine zares iskati
okrog 1450 na posestvu dominikansko-minoritskega samostana na Koroškem
bregu, sedaj zaselek Korošak, sredi Haloz. Če k temu dodamo še ustno
izročilo, potem so prakorenine nekje na Koroškem, v Karantaniji. Za
rodovno drevo tlačanske družine to zadostuje! Potreben je vsaj kratek
zapis o posameznih deblih.
A/ KRALJEVSKO
DEBLO:
Vsekakor se bomo
vsi strinjali, da je glavno ali osnovno rodovno deblo Korošakovih -
Kraljevsko, v Kraljevcih 25 (sedaj 20), kjer še danes živijo Korošakovi,
njihova domačija pa je kot (zgodovinski) objekt tudi vnešena v atlas
Slovenije. Prva zapisana začetnika rodovnega debla sta Korošak Gregor in
Lucija, rojena okrog 1660 v Kraljevcih, njuni starši 1630, stari starši
pa okrog 1600. Letnica 1570 je realna za korenine Korošakovih v
Kraljevcih ali morda v Berkovcih, saj smo za Korošak Marijo, poročeno z
Kolomanom Žajdelom iz Bolehnečic ugotovili, da je bila rojena okrog
1630, torej so bili njeni starši in stari starši Gregorja iz Kraljevcev
zelo verjetno rojeni okrog leta 1600! Kraljevsko deblo je imelo najprej
dve veji, od katerih je grabonoška izumrla že zelo zgodaj (1800).
Kraljevsko deblo - veja se je ohranilo vse do danes. Potomci živijo v
Kraljevcih, Okoslavcih, Šempetru pri Gorici in v Kanadi. Leta 1878 se je
formirala župetinska veja, po domače "Cikovi", ki so že 1910 zapustili
Župetince. Posebno natančno sem raziskal bivanje Korošakovih v
Župetincih št. 29, kjer je od 1716-89 živela družina Weis, potem pa je
tam živela družina Jožefa Sodeca in Marije Cizerl. No, in Jožef Korošak
iz Kraljevcev 25 se je 1878 priženil na domačijo Sodčevih. S tem sem
tudi dokazal, da Korošakovi ne izvirajo iz Župetincev, ker tudi v
mrliški knjigi župnije Sv. Antona, kamor so Župetinci spadali, nisem
našel nobenega od Korošakovih! Potomci se nahajajo v Ljubljani, Sarajevu
in Kanadi. Leta 1894 se je formirala še gabrška veja, čigar potomci se
nahajajo v Dravogradu,Turjancih in Turnišču.
B/ GRABONOŠKOVRŠKO
– KRALJEVSKO DEBLO:
Drugo,
grabonoškovrško - kraljevsko deblo, čigar začetnik je Andrej
(1670-1735), se je že zelo zgodaj razcepilo na dve veji. Grabonoškovrška
je že kaj kmalu izumrla (1775), nadaljevala pa se je kraljevska (štiri
družine, Kraljevci 14), katere se je oprijelo domače ime "Hrvatovi", po
stari materi, Uršuli Antonič, verjetno potomki hrvaških priseljencev in
bojevnikov iz davnega 1522. leta. Kraljevska veja je izumrla 1867, ko se
je na domačijo "Hrvatovih" priženil Anton Domanjko. Dve leti prej se je
Jožef Korošak poročil na Jamno h "Košarovim", pa je tako nastala
jamniška veja, od katere se je odcepila dunajska. Šlo je za prva dva
Korošakova, ki sta odšla na tuje, pravzaprav v cesarsko prestolnico -
Dunaj, kjer sta dosegla zavidljivo kariero. Starejši Jernej je postal
celo glavni železniški nadzornik avstroogrskih železnic. Bil je poročen
z izredno lepo Dunajčanko po imenu Anny. Otrok nista imela. Njuno
poročno sliko sem dobil v Smolincih, kamor se je Jernej vrnil po
upokojitvi. Umrl je 1961 in je pokopan v domačem kraju. Njegov mlajši
brat Jakob je bil tudi visok železniški uradnik na Dunaju, kjer so
ostali tudi njegovi nasledniki. Potomci živijo na Jamni, v Mariboru,
Grazu, Cogetincih, Lovranu (Hrvaška) in verjetno na Dunaju.
C/ ČAGONSKO –
GRABONOŠKO DEBLO:
Tretje deblo
Korošakovih, čagonsko - grabonoško, je edino, ki je "zraslo" v sosednji
župniji Sv. Antona v Slovenskih goricah. Namreč, pri pregledu cerkvenih
matrikul te župnije sem našel edini podatek o Korošakovih, namreč, da se
je 1.septembra 1715 v Čarkoni rodil Mathias Koroschagg očetu (!) "Petrus
Koroschek, vircula, Čarkona, S.Antonio" (1685-1750) in materi
Ursuli! Zakaj je župnik dvakrat različno zapisal isti priimek, seveda ne
vemo. Verjetno je napisal, kakor je slišal od očeta ob krstu. Matija se
je 1733 poročil v Grabonoš, od koder so se formirale štiri veje. Z
njegovim sinom Matijom iz Grabonoša 43, se je dejansko začela čista
grabonoška veja, po domače "Mihlovi" , ki se je ohranila vse do danes.
Potomci živijo v Ljubljani. Iz te veje izhajata tudi dva duhovnika, in
sicer: Anton (1783-1840, Desternik), nazadnje župnik v Desterniku in
Matej (1805-1864, Sv.Jurij ob Ščavnici), pred smrtjo tudi župnik v
domači fari.
Druga, grabonoško -
kraljevska veja "Rakuševih" se je začela z Antonom (1824) v Kraljevcih
21, izumrla pa je 1939. Tudi v tej veji zasledimo duhovnika -
frančiškana Antona (1866-1890, Ljubljana). Iz grabonoško-kraljevske sta
se razvili še dve veji: desterniška (Matija, 1829) in rožičkovrška
(Peter, 1840), ki so ji po domače rekli "Kucovi". Znana je po tem, da je
dala dva duhovnika, in sicer: Jakoba (1844-1920, Loče) in Jožefa
(1878-1910, Kozje). Veja je izumrla okrog 1930. Posebej omenjam
grabonoško-desterniško oziroma desterniško-slovenskokonjiško vejo. Šlo
je za zadnjo večjo skupino Korošakovih iz Celja in Ptuja, ki dejansko ni
vedela za svoje prednike. Izvirali naj bi iz Vintarovcev, v sorodu pa
naj bi bili z že omenjenim župnikom Antonom v Desterniku. Obiskal sem
župnika v Desterniku, ki mi je prijazno pomagal razvozljati uganko na
podlagi podatkov iz cerkvenih matrikul. Namreč, ko je Anton Korošak
postal župnik v Desterniku, je poklical iz Grabonoša svojega nečaka
Matijo, da je prišel k njemu verjetno najprej za ministranta, potem pa
ga je tudi postavil za cerkovnika (mežnarja). V sosednjih Vintarovcih mu
je tudi pomagal najti ženo Ano Simonič, pa ju je 1829 tudi poročil. Tako
je kasneje po nezakonski materi Mariji in sinu, rojenem 1902 v
Budimpešti, nastala številčno močna desterniško-slovenskokonjiška veja,
katere potomci živijo v okolici Celja in Ptuju, pa tudi v Nemčiji in
Kanadi. Začetnik grabonoško-sovjaške veje, ki je izumrla 1987, je bil
Peter (1767). Od nje se je 1925 odcepila galuško-hvaletinska veja,
katere potomci živijo v okolici Maribora in Ptuja pa tudi v Škofljici
pri Ljubljani.
Vsekakor je najbolj
zanimiv nastanek grabonoško-grlavske veje. To je zgodba o štirih
Korošakovih mladcih, ki so med prvimi odšli iz svoje fare v starodavno
vas Grlavo. Osnovne podatke sem dobil iz cerkvenih matrikul in knjige
Status Animarum v križevskem župnišču. Zgodbo mi je pomagal s podatki
razjasniti tudi Juš Makovec iz Murske Sobote. Po natančni rekonstrukciji
sem ugotovil naslednje: najprej je odšel v Grlavo Simon, rojen 1763 v
Sovjaku, očetu Matiji (iz Grabonoša), čigar nezakonska mati je bila
Marija Kocmut. V Grlavi 5 se je mladi Simon 1788 poročil s 53-letno
vdovo Heleno Budija, 1823 pa z mlajšo Gertrudo Lešnjak. Otrok ni imel.
Za njim je odšel v Grlavo polbrat Mihael, rojen 1768 v Grabonošu, ki se
je 1794 v Grlavi 4 poročil z vdovo Lucio Zelenko-Vaupotič, s katero je
imel štiri sinove, ki so izumrli okrog 1850. Tretji je odšel starejši
brat Simon, rojen 1766 v Grabonoškem vrhu, ki se je 1800 poročil z
Marijo Marinič in čigar otroci so vsi rojeni v Grlavi 5, torej, v hiši
kjer je živel njegov polbrat z istim imenom. Njegova sinova Simon iz
Grlave 12 in Blaž iz Grlave 7 sta začetnika grlavske ("Farkaševe"),
boreške in staronovovaške veje, katere potomci živijo v Grlavi 7,
Mariboru. Kamnici, Staronovi vasi, Ilijaševcih, Murščaku, Radencih,
Ptuju in seveda v Ljubljani. Graška veja je izumrla. Kot četrti se je
brat Jakob poročil z Nežo Bratina in živel pri polbratu Simonu. Ni imel
potomcev. Najbolj imeniten predstavnik grlavsko-mariborske veje in sploh
Korošakovih je vsekakor frančiškanski pater Bruno, profesor in doktor
teologije, župnik na Višarjih, beatifikator škofa Barage in Slomška, ki
sedaj živi v frančiškanskem samostanu Kostanjevica pri Novi Gorici.
D/ BERKOVSKO ALI
KRALJEVSKO – BERKOVSKO DEBLO:
Predstavljam
"čisto" berkovsko deblo Korošakovih, saj obstaja dokumentirani podatek,
da sta bila novembra 1698 Marija Korošak in Štefan Stranjšak, oba iz
Berkovec, krstni priči. Marija je bila žena nekega Korošaka iz Berkovec,
rojenega okrog 1645 verjetno v Berkovcih. Tega sicer ne vemo povsem
zagotovo, ker so cerkvene matrikule začeli voditi šele 1683, v istih pa
pozneje nisem našel podatkov o njegovih naslednikih. Predvidevam, da je
njegov prednik prišel iz Kraljevcev, kakor so pozneje za njim prišli v
Berkovce tudi drugi Korošakovi prav iz Kraljevcev. To posredno vemo tudi
prek krstnih prič na relaciji Berkovci-Kraljevci in obratno, pa tudi
Berkovci-Bolehnečici. Ker sem po mrliški knjigi lociral najstarejšega
Korošaka - Mihael (1676-1766) v Berkovcih, je zelo verjetna domneva, da
gre za sina Uršule Korošak (ime očeta ni znano), ki ga bomo tudi
formalno označili za začetnika berkovskega debla. Zdi se, da je njegova
sestra bila Marija Korošak (1650-1715) poročena Vaupotič iz Berkovec, pa
tako njuni starši (1620-1685) predstavljajo tudi dejanske začetnike
berkovskega debla. Verjetno korenine segajo še za eno generacijo nazaj
(1595-1660), pa je tako tudi nekako logično, da tudi Marija Seidela roj.
Korošak (1630-1695) iz Bolehnečic izvira iz berkovskega debla! Zdi se,
da je prav zaradi tega v Berkovcih nastalo največ Korošakovih družin, o
čemer pričajo tudi številna domača imena. Glavni so bili "Ivankovi" na
številki 32, potem pa "Domanjkovi" na številki 34, kjer še sedaj živijo
Korošakovi, toda brez naslednika. Potem so bili še "Zmazekovi"na
številki 23, "Slekovčevi" na številkah 19 in 17, in nazadnje "Štokovi"
na številki 6. Razen domačega imena "Domanjko", ker so bile v dveh
generacijah žene Domanjkove, so verjetno ostala imena povzeta po
lastnikih prejšnjih hiš - domačij. Mihael je dočakal 90 let, kasneje pa
je njegova potomka Lujzika dočakala celo 101 leto!
Prvi se je iz
Berkovcev okrog 1755 podal Jakob in se nastanil v Žihlavi 11. Dočakal je
98 let. Njegov sin Georg se je poročil z Jožefo Tribull iz Vidma, katere
družina naj bi veljala za ugledno in zelo bogato. Žihlavska veja je
izumrla okrog 1870. Potem so se iz kraljevsko-berkovskega debla razvile
še tri veje. Začetnik precetinske veje je Martin (1816-1885), ki se je
1828 naselil v Precetincih št. 3. Kasneje so se v Precetincih razvile
še štiri Korošakove družine (št. 9, 11, 39 in 42). Najbolj znana sta
bila gostilničarja in trgovca Jakob in sin Roman na št. 42. Potomci
živijo v Precetincih št. 9. V Radoslavce sta se 1867 iz Berkovcev
poročila sestrična Julijana in bratranec Anton (1855-1920), ki ga tudi
štejmo za začetnika radoslavske veje (Radoslavci 50). Pozneje so se v
Radoslavcih razvile še pet družin (65, 24, 32 in 29). Od štirih družin v
Radoslavcih ima moške nasledniki samo ena (št. 32, dva), več potomcev
pa ima spodnjeivansko-grabonoška veja. Začetnik videmske veje je Alojz
(1855-1943), ki je 1888 v Vidmu postal posestnik in trgovec. Imel je
največ otrok (14), od katerih sta dva bila učitelja, dva uradnika in
eden je postal inženir agronomije. Nasledniki živijo v Vidmu 2, v Murski
Soboti in v Železnikih.
|
8. KOROŠAKOVI V
SPLOŠNI IN KRAJEVNI ZGODOVINI
Slovenska
enciklopedija ne omenja nobenega od Korošakovih, kar pa ne pomeni, da se
ne omenjajo v raznih drugih leksikonih, cerkveni in krajevni zgodovini.
Tako se v leksikonu Cankarjeve založbe omenja Srečko Korošak (1933-1973)
iz župetinsko-ljutomerske veje, kot priznani in vrhunski fagotist.
Predniki
Korošakovih v Kraljevcih, Grabonoškem Vrhu, Čagoni, Grabonošu, Berkovcih
in Grlavi so bili tlačani - koloni. To je vidno iz prvih zapisov v
krstnih knjigah od 1684. Prvi med njimi je šele okrog 1750 postal "rusticalus"
ali svobodnjak Mihael iz Berkovec, začetnik kraljevsko-berkovskega
debla. Njegov vnuk Matija se je 1800 kot svobodnjak poročil s kolonko
Uršulo Domanjko iz Berkovec. Poročna priča Peter Korošak iz Kraljevcev
je 1806 že nastopil kot svobodnjak.
Če skrbno preučimo
stanje posameznih vej in družin, kraj bivanja, migracijske tokove,
število otrok in čas obstoja družin, potem lahko z gotovostjo rečemo, da
so Korošakovi bili predvsem izredno pridni in skrbni kmetje,
živinorejci, sadjarji in vinogradniki. Nekateri so se ukvarjali tudi s
čebelarstvom in lovom. Nekaj pa je bilo tudi furmanov. Tisti, ki so
živeli v vinorodnih okoliših, so bili viničarji. Tako vemo že za nosilca
čagonsko-grabonoškega debla, da je bil viničar, pa tudi za Korošakove iz
Gaberca 9 sem v Status Animarum našel zapis, da so bili viničarji pri
Francu Trstenjaku. Nekaj družin je bilo verjetno tudi zelo revnih, kar
se je videlo po smrtnosti otrok.
Nekaj se jih je
ukvarjalo z gostinstvom in trgovino (Jakob in Roman v Precetincih 42),
ali pa samo s trgovino in kmetijo (Alojz in Anton v Vidmu 2). Eden je
bil tudi znan krojač (Jožef v Stari Novi vasi), več pa se jih je
posvetilo donosnemu mlinarstvu (Franc v Stari Novi vasi, Ignac v
Radoslavcih in Jakob v Spodnjih Ivanjcih). Vsekakor je bil najbolj bogat
Jakob (1815-1876) iz Berkovec št. 31, ki naj bi bil trgovec v Radgoni.
Ohranjen je njegov testament, po katerem je dedičem razdelil 1.225 kron!
Med intelektualnimi
poklici prevladujejo predvsem duhovniki (sedem), nekaj pa je tudi
učiteljev in inženirjev. Skoraj vse Korošakove družine so bile globoko
verne in konzervativne, le nekaj dijakov in študentov se je oprijelo
svobodnjaških in liberalnih idej. Med učitelji naj omenim brata Antona
in Karleka iz Vidma 2 pri Sv. Juriju ob Ščavnici, ki sta omenjena tudi v
cerkveni kroniki. Oba sta bila prijatelja in sošolca pesnika Edvarda
Kocbeka. Njun starejši brat Roman je bil inženir agronomije, izvrsten
alpinist (rez.oficir pri "gebirtsjägerjih"), član Sokola in odličen
orodni telovadec (sovrstnik olimpijcev Primožiča in Štuklja), poliglot
(znal je devet tujih jezikov), na stara leta pa tudi vodja jehovske
sekte za Štajersko. Od inženirjev je potrebno vsekakor omeniti Jerneja
iz Jamne, ki je bil tudi glavni nadzornik avstroogrskih železnic, njegov
brat Jakob pa tudi visok železniški uradnik na Dunaju. Jožef iz
Župetincev 29 je bil priznan sodnik v Ljutomeru. Od mlajših moram
omeniti Vinka iz Okoslavcev, inženirja gozdarstva, ki se je pozno začel
ukvarjati s pisateljevanjem. Njegov prvi roman o soški fronti Zelena
reka je prijetno presenečenje. Drugi roman pod naslovom Veliko sonce nad
Evropo govori o naših verjetnih prednikih – Venetih. Tretji naj bi bil
roman, ki ga imate v roki - romanizirana povest o zgodovini Korošakovih,
z rodovnikom.
Duhovniki iz
Korošakove rodovine, njih sedem, pa še dva po ženski liniji,
predstavljajo vodilno intelektualno skupino Korošakovih in so kot taki
dajali tudi pečat celotni rodovini, posebno "Mihlovim" iz Grabonoša. Za
vse sem uspel zbrati potrebne podatke in jih posredoval javnosti ter
župnijskemu uradu Sv. Jurij ob Ščavnici.
Prvi, ki se je
odločil za duhovniški poklic je bil Anton, rojen 1783 v Grabonošu št.4,
umrl pa je 1840 kot župnik v Desterniku. Njegov nečak Matija je bil
mežnar v desterniški župniji, pa je tako bil tudi začetnik grabonoško-desterniške
veje Korošakovih v Desterniku in Vintarovcih. Antonu je sledil nečak
Matej (1805-1864) iz Grabonoša št. 43, ki je bil tri leta pred smrtjo
tudi župnik v matični župniji. Iz grabonoške veje "Mihlovih" sta tudi
naslednja dva duhovnika - Jakob (1844-1920) in Jožef (1878-1910), oba
rojena v Rožičkem vrhu 11, pri "Kucovih". Med frančiškane sta se podala
dva - Janez kot pater Amad (1866-1890) iz Kraljevcev 21, po domače "Rakušev"
in Jožef kot pater Bruno, rojen 1920 v Mariboru, iz grlavsko-mariborske
veje "Farkaševih", po praočetu Simonu (1766) iz Grabonoša pa peti
duhovnik "Mihlovih"! Od mlajše generacije se je v duhovniški stan podal
tudi Bojan (1964) iz župetinsko-ljubljanske veje "Cikovih", ki je ob
koncu 1999 postal tudi prvi doktor znanosti (filozofije) med
Korošakovimi!
Po ženski liniji,
dveh Korošakovih sester iz Berkovec 32 - Julijane Kranjc (Radoslavci 24)
in Ane Sagaj (Noršinci 33) sta posvečena v duhovnika še Jožef Kranjc
(1876-1944) in Alojz Sagaj (1881-1948), oba 1941 pregnana na Hrvaško,
kjer je Jožef tudi umrl, dočim je Alojz umrl kot dekan v Hočah pri
Mariboru.
Iz knjige Prlekija
v NOB 1941-1945 je razvidno, da je avgusta 1943 odšel k partizanom na
Pohorje Anton iz Radoslavcev, septembra 1944 pa so Nemci aretirali
Karleka iz Vidma pri Sv.Jurju ob Ščavnici, sicer člana okrožnega odbora
OF za Ljutomer, ki je 1945 umrl v koncentracijskem taborišču v
Buchenwaldu. V nemškem taborišču je umrl tudi Miran Korošak iz Borec 25.
Vojaška in
policijska služba Korošakovih ni posebej privlačila. Vsi so sicer
služili v avstroogrski in jugoslovanski vojski, pa so tako vsi
intelektualci postali tudi rezervni oficirji. Po grobem izračunu je
okrog osem odstotkov Korošakovih padlo na bojnem polju. Aktiven
podoficir bivše jugoslovanske vojske je bil samo Alojz (1910-1973) iz
Spodnjih Ivanjcev 18 (24), dočim je žandar bil "Mihlov" Franc iz
Granonoša 4 (1899-1937, umrl na Kosovem polju). Od mlajših je bil
"Štihov" Vinko (1934) kriminalistični inšpektor v Novi Gorici. Po ženski
liniji je vojaška bilanca kar ugodna: generalmajor in kapetan!
Zaradi zgodovinske
posebnosti pa še nekaj paberkov:
-
prvi doslej znani
zapis o Korošakovih se nahaja v krstni knjigi župnije Sv. Jurij ob
Ščavnici pod redno številko 99 z dne 15. januarja 1688 ob
rojstvu Helene, hčerke tlačana Coroschagg Gregorig-a in
matere Lucie iz vasi König, s krstnimi pričami Haris Pukel in Gere
Chernell, oba iz Grabonoša;
-
prvi zapis v
mrliški knjigi je z dne 23. marca 1741 ob smrti Koroschag Gregoriusa,
starega 45 let iz vasi König, začetnika kraljevskega debla;
-
v poročno knjigo
sta prva vpisana dne 10. avgusta 1763 Mathias Koroshag in Maria
Schegram, oba iz Grabonoša 43; zelo je verjetno, da je Mathias imel z
Mario Kotzmut iz Sobiaka nezakonskega sina Simona, rojenega 1763, kar
je Simon povedal in križevski župnik zapisal ob njegovi prvi poroki
1788 z Mario Budia v Grlavi 5;
-
zelo pomemben in
zanimiv je vpis v krstni knjigi jurjevške župnije pod št. 189, ko je
bila dne 27. marca 1692 krščena Maria Domanco iz Bolehnečic, za njeno
mater Ursulo je navedeno, da sta bila njena starša Coloman Seidela in
Maria Koroschag, torej, da sta rojena okrog 1630;
-
pomemben je tudi
izpis iz krstne knjige, da sta novembra 1698 bila krstni priči Stephan
Stranschak in Ursula Koroschak iz Berkovec, torej, žena nekega
Korošaka iz Berkovec, rojenega okrog 1645;
-
najvažnejše je
vsekakor odkritje v krstni knjigi župnije Sv. Anton v Slovenskih
goricah (Cerkvenjak), v kateri je dne 1. septembra 1715 zapisano
naslednje: "Mathias, patris Petrus Koroschek, Vircula, Ex
Carkona, matris Ursula", kar je verjetno povezano z imenom zaselka
Korouschegg (1824) oziroma Coroschkiperg (1451);
-
po krstni knjigi
jurjevške fare je družina Koroshag Gregoriga in Lucie iz Königa prva
in popolna družina Korošakovih; bila je številna (devet otrok), od
katerih je prva hčerka Maria (1707) tudi prvi nezakonski otrok
Korošakovih;
-
vse družine
Korošakovih so bile zelo plodne in so v poprečju imele okrog šest
otrok, največ otrok pa je štela družina Alojza (1855-1943), kmeta in
trgovca iz Vidma 2 pri Sv.Juriju ob Ščavnici, v kateri je bilo 14
otrok, moja mati Marica (1895-1975) pa obenem najstarejša;
-
naslednja po
vrsti (deset otrok) je bila družina Simona (1775-1822) iz Žihlave 11,
ki je imela tudi enkrat dvojčke in enkrat tudi trojčke;
-
najstarejša je s
101. letom umrla Alojzija por. Špindler (1880-1981) iz Berkovec 32, za
njo pa z 98. leti Jakob (1726-1824) iz Žihlave 11; najstarejša živeča
Korošakova je Marija v Spodnjih Ivanjcih s 94. leti;
-
večina
Korošakovih je umrla v domači postelji, okrog osem odstotkov pa kot
vojaki na bojiščih; najbolj daleč od doma je kot vojak umrl Jakob
(1870-1915) iz Precetincev 42, ki je padel kot avstroogrski vojak v
Albaniji, dočim je kod civil najbolj daleč - v ZDA, umrl Anton (1867)
iz Berkovec.
|
9. BODOČNOST
KOROŠAKOVIH – RODOVNI NASLEDNIKI
Mnogi Korošakovi so
bili zaskrbljeni zaradi usode rodovine, kajti rodnost se je izredno
zmanjšala. To je res, res pa je tudi to, da obenem progresivno raste
tudi število moških naslednikov. To je jamstvo, da bodo predstavniki
Korošakove rodovine nadaljevali svoj rod. Predstavljam pregled po
rodovnih deblih in zadnjih dveh vejah, da bodo tudi najmlajši (rojeni po
letu 1950) lahko našli svoje mesto v rodovniku. Skoraj petdeset moških
naslednikov - petdeset rodovnikov Korošakovih do 2500. leta!
Deblo |
Druga - tretja veja |
Naslednik (ime, leto)
|
Kraljevsko |
- kraljevska
- okoslavsko - kanadska
- gabrško - turjanska
- gabrško - dravograjska
- spodnjeivanjsko - turniška
- ljutomersko - sarajevska |
- David, 1991
- Tony, 1966
- Damir, 1978
- Miran, 1970
- Igor, 1985
- Tadej, 1991
- Marcel, 1992
- Samo, 1998
- Sašo, 1994 |
Grabonoškovrško
-
kraljevsko |
- jamniško -
mariborska
- jamniško - cogetinska
- jamniško-videmska |
- Marko, 1978
- Klemen
- Uroš
- Albert
- Dean, 1969 |
Čagonsko -
grabonoško |
- desterniško-
slovenskokonjiška
- grabonoško - ljubljanska
- grlavska
- grlavsko - mariborska
- grlavsko- kamniška
- boreško - murskosoboška
- staronovovaško - radenska
- staronovovaško-murščaška
- staronovovaško-ptujska
- starnovovaško- ljubljanska
- galuško - ptujska
- galuško - mariborska
- galuško - škofljiška |
- Franc, 1955
- Ralf,
- Lovro, 1958
- Zvonko, 1963
- Robi, 1973
- Matjaž, 1976
- Boris, 1965
- Robi, 1971
- Mirko, 1967
- Miloš, 1978
- Matjaž, 1968
- Miran, 1963
- Božidar, 1963
- Mirko, 1975
- Milan, 1934
- Aleksander, 1974
- Dušan, 1960
- Jože, 1971
- Marjan, 1962
- Dani, 1990
- Silvo, 1961
- Janez, 1963 |
Kraljevsko -
berkovsko |
- berkovsko -
mariborska
- videmska
- videmsko - železniška
- videmsko-murskosoboška
- radoslavska
- ivanjsko - grabonoška
- precentinska |
- Gregor, 1987
- Rok, 1975
- Silvo, 1960
- Boštjan, 1985
- Dušan, 1950
- Marjan, 1955
- Andrej, 1986
- Denis, 1993
- Boštjan, 1981
- Marko, 1983
- Matej, 1990
- Simon, 1977
- Zlatko, 1981
- Srečko, 1982 |
|
RODOVNO DREVO KOROŠAKOVIH
Ob koncu pa
predstavljamo tudi rodovno drevo Korošakovih, da bi tudi ilustrativno
ponazoril rast te trdožive tlačanske in stare prleške rodovine, prave
kmečke dinastije.
(za povečavo kliknite na sliko)
|
Viri in literatura:
-
Anketa med
telefonskimi naročniki (3) v Sloveniji s priimkom Borošak – podobnost
z imenom zaselka Woroschak iz leta 1680 v župniji Sv. Jurij ob
Ščavnici, 1996
-
Anketa med
telefonskimi naroćniki (20) v Sloveniji s priimkom Koroš – Koroša in
Korošin, Ljubljana, 1997
-
Benediktinerstif
St. Paul – Archiv, Strokovno mnenje o samostanski posesti v župniji
Sv. Jurij ob Ščavnici in podložnikih s priimkom Coroschag in Kreinz,
St. Paul, 1993
-
Blaznik Pavle,
Historična topografija slovenske Štajerske do 1500 - I. in II.del,
Maribor, 1980 in 1986
-
Bračič Vladimir,
Vinorodne Haloze (doktorska disertacija), Maribor, 1964
-
Cerkvene
matrikule župnij Sv. Jurij ob Ščavnici, Mala Nedelja, Sv. Anton v
Slovenskih goricah, Ljutomeru, Križevcih in Majšperku, 1660-1890,
Arhiv RS
-
Cerkvene
matrikule župnije S. Jurij ob Ščavnici 1682-1890, Arhiv RS
-
Glonar Jože,
Poučni slovar, Ljubljana, 1931
-
Glonar Jože,
Slovar slovenskega jezika, Ljubljana, 1936
-
Jakopin France,
akademik, Privatna prepiska in strokovno mnenje o skupini priimkov
Koroš – Koroša – Korošak – Korošin, Ljubljana, 1996-97
-
Keber Janez,
Strokovno mnenje o imenu naselja in priimku Korošak, Ljubljana, 1996
-
Kos Milko, Haloze
po ptujskih urbarjih iz 15. stoletja, ZČ 14/1960
-
Kos Milko,
Srednjeveški urbarji za Slovenijo, Ljubljana, 1939
-
Kovačič Fran,
Gospodarska zgodovina dominikanskega samostana v Ptuju, ČZN 10/1913
-
Kovačič Fran,
Ljutomer, zgodovina trga in sreza, Maribor, 1926
-
Kovačič Fran,
Slovenska Štajerska in Prekmurje, Zgodovinski opis, Ljubljana, 1926
-
Krajevni leksikon
Dravske banovine, Srez Ljutomer, Ljubljana, 1937
-
Kruci so klali,
ropali, požigali…, Nedeljski dnevnik, članek, 23. 2. 1997
-
Leksikon
prezimena SR Hrvatske, Zagreb, 1976
-
Makovec Juš,
Korenine – Priimki na Murskem polju 1669-1900, Murska Sobota, 1987
-
Mihelič Darja,
Seznam oblik krajevnih imen v srednjeveških virih, Maribor, 1989
-
Povijesni arhiv
Varaždin, Strokovno mnenje o gradu MOROSCHAZ (KOROSCHAZ), Varaždin,
1997
-
Status Animarum v
župnijah Sv. Jurij ob Ščavnici, Mali Nedelji, Sv. Antonu v Slovenskih
goricah, Križevcih in Majšperku, osebni vpogled v obdobju 1993-11995
-
Šimunović Petar,
Naša prezimena, Zagreb, 1985
-
Tajna topografska
karta Avstro-ogrske vojske (1740-1780), Section 167 – Mahrburger
Kreises, Arhiv RS
-
Zemljiško-katastrski zapisi – Franciscejski protokoli in mape 1823-25
in Izpiski premer in cenitev (zemljiške posestne pole) 1879, za vse
kraje in posesti Korošakovih, Arhiv SR
-
Vojaška karta
IILYRICVM, Vienna, 1572 (kopija iz italijanskega leksikona)
-
Duhovniki
Korošakove rodovine, Glasilo, Zgodovinsko
društvo Gornja Radgona, 2003/1–2
-
àAlojz Sagaj in
Jožef Krajnc – duhovnika Korošakove rodovine,
Zgodovinski
listi, Ljutomer, 2004
|
|